Lumbung Pustaka UNY: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-28T16:51:04ZEPrintshttp://eprints.uny.ac.id/apw_template/images/sitelogo.pnghttps://eprints.uny.ac.id/2015-07-09T21:23:37Z2015-07-09T21:23:37Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/23199This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/231992015-07-09T21:23:37ZDEVELOPING INTERACTIVE CABRI 3D ASSITANCE MEDIA IN THREE DIMENSIONAL SPACE FOR GRADE X STUDENTS OF SENIOR HIGH SCHOOL USING GUIDED INQUIRY LEARNINGThe aims of this study is to describe the developing of media as guided inquiry guidance with Cabri 3D assistance in three dimensional space for students of grade X of senior high school and to know students’ interests in interactive media based on guided inquiry method.
This study is belonging to research and development with ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model. Analysis stage covers material, students and situation analysis. Design stage covers making grid and deciding media design. Development stage covers creating media, quality validation before trial, and revision base on the result of media validation. The implementation stage that is implementation the media to students of SMA N 1 Wonosobo. The last stage is evaluation, that is evaluated the developing and quality of media.
The result of the study is described as follows. The result of the material expert assessment base on the use of method, didactic, construction, technical, the worthiness of material and presentation has mean score 3, 21(good classification), the result of teacher assessment has a mean score 3,7 (very good classification), and the result of media expert assessment base on the aspect of simplicity, integrity, balance, and coloring has mean score 3,46 (very good classification). Base on the result of students’ interest has mean score 78,91% (strong classification). While base on evaluation test, students have mean score 83,2 (very good classification). Thus, the result of the study shows the media is appropriate to be used as one of mathematics learning media.
Key words: cabri 3D, guided, inquiryLaksmiwati Pasttita Ayupasttitaayu@gmail.com2013-02-11T06:32:44Z2013-02-11T06:32:44Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/10073This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/100732013-02-11T06:32:44ZPEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS METODE INQUIRY BERBANTUAN CABRI 3D PADA MATERI RUANG DIMENSI TIGAPenelitian ini bertujuan untuk mengembangkan pembelajaran matematika
berbasis metode Inquiry berbantuan cabri 3D pada materi ruang dimensi
tiga.selanjutnya dapat menumbuhkan minat belajar matematika dan membantu siswa
untuk meningkatkan prestasi matematika menjadi hal yang harus kita perhatikan.
Penelitian ini menggunakan metode inquiry, yang diharapkan melalui metode
ini siswa dapat menghubungkan antara pengetahuan yang sudah mereka miliki dengan
pengetahuan baru yang dikerjakan melalui kerjasama, belajar satu sama lain dan
memiliki tanggung jawab untuk proses belajar mereka. Penelitian ini menggunakan
media pembelajaran berbasis komputer. Salah satu sofware komputer yang dapat
digunakan untuk membantu guru dalam melaksanakan pembelajaran matematika
khususnya pada materi geometri dengan metode inquiry adalah Cabri 3D. Cabri 3D
merupakan software aplikasi komputer yang digunakan dalam pembelajaran
matematika pada materi geometri. Pemanfaatan software ini lebih khususnya,
digunakan pada pembelajaran matematika pada materi ruang dimensi tiga dan dibantu
secara operasional dengan student worksheet.
Penelitian ini dilakukan dengan menggunakan pendekatan penelitian dan
pengembangan (research and development). Dikembangkan dengan model penelitian
model ADDIE (Analysis, Desain, Development, Implementation, Evaluation). Berupa
pengembangan media interaktif berbasis metode inquiry berbantuan Cabri 3D pada
materi ruang dimensi tiga. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan yang
dimaksudkan untuk mengembangkan media interaktif berbasis metode inquiry
berbantuan cabri 3D pada materi ruang dimensi tiga untuk siswa kelas X SMA.
Produk yang dikembangkan merupakan produk yang dibuat sendiri , dan yang
dimaksud adalah student worksheet berbantuan Cabri 3D yang menggunakan metode
inquiry untuk menunjang pelaksanaan pembelajaran matematika.
Keywords: Cabri, inquiry, student worksheet
Laksmiwati Pasttita Ayupasttitaayu@gmail.comM.Pd Dr. Ali Mahmudi