Lumbung Pustaka UNY: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-29T02:12:42ZEPrintshttp://eprints.uny.ac.id/apw_template/images/sitelogo.pnghttps://eprints.uny.ac.id/2015-10-29T01:35:53Z2017-01-12T00:50:16Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/27736This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/277362015-10-29T01:35:53ZPELAKSANAAN PENDIDIKAN SEJARAH DI MALAYSIA 1957 – 1989Pendidikan Sejarah mula dikenali sebagai mata pelajaran Tawarikh seawal tahun 1918 sehingga tahun 1978 dan kemudiannya dikenali sebagai mata pelajaran Sejarah sehingga kini. Sepanjang tempoh tersebut, pelbagai perubahan telah dilakukan yang mana pada tahun 1989 pendidikan Sejarah telah diangkat sebagai subjek teras di sekolah menengah. Dalam tempoh hampir 32 tahun, pelbagai cabaran telah dihadapi dalam usaha memantapkan pendidikan Sejarah. Oleh yang demikian, kertas kerja ini akan memfokuskan pelbagai sudut cabaran sepanjang pelaksanaan pendidikan Sejarah dari tahun 1957 sehingga 1989. Aspek yang difokuskan adalah cabaran dan langkah pelaksanaan pendidikan Sejarah terutama berkaitan perubahan dasar, halangan dalam pelaksanaan dasar, perubahan kurikulum dan sukatan pendidikan Sejarah, serta persoalan yang melibatkan buku teks. Justeru, aspek-aspek cabaran dalam pelaksanaan pendidikan Sejarah ini yang akan difokus dalam kertas kerja ini untuk memastikan setiap warganya dapat memupuk dan memperkukuh semangat perpaduan serta kesetiaan terhadap negara.
Kata Kunci : Pendidikan Sejarah, Kurikulum, Sukatan Pelajaran, Cabaran, Buku TeksSharipah Aini Jaafar