Lumbung Pustaka UNY: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-29T05:37:35ZEPrintshttp://eprints.uny.ac.id/apw_template/images/sitelogo.pnghttps://eprints.uny.ac.id/2019-11-07T02:40:37Z2019-11-07T02:40:37Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/66556This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/665562019-11-07T02:40:37ZThe Effects of the Synchronous Discussion and Reflection System (SDRS) in Elementary Students Perception of Knowledge Building-Based Learning Environment and Learning Outcomes.The purposes of this study are to understand the effects of using Synchronous Discussion and Reflection System (SDRS) platform in the elementary students’ perception of the learning environment and students’ learning outcomes regarding the Genetically Modified Food (GMF). A total of 22 students from Elementary School in Taichung Taiwan joined this study, consisted of 10 students in the experimental group and 12 students in the control group. A questionnaire measured the student perception of KB-based environment. The students learning outcomes obtained from every week group discussion. The experimental group using SDRS have advantages in self-directed discussion and reflection system and the control group discussion only by teacher guidance.
The result of the students’ perception in the KB-Based learning environment from the experimental group is as good as the control group, and the result of learning outcomes in the experimental group are better than the control group. So this study concludes that the Knowledge Building-Based Learning using SDRS as a platform for self-directed discussion and reflection was equally effective with the discussion guide by the teacher in class. This study also suggests that elementary school students need more time to adapt using the platform in KB-based learning to get better result both in their perception of the learning environment and their learning outcomes.Cinthya IndrastyawatiWu Ying-TienSugito Sugito2016-11-09T07:29:45Z2019-01-30T11:44:28Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/43353This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/433532016-11-09T07:29:45ZPENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID
PADA MATERI SISTEM INDERA UNTUK MENINGKATKAN
MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI
SMA NEGERI 2 BANTULPenelitian ini bertujuan untuk: (1) menghasilkan pengembangan media
pembelajaran berbasis Android pada pembelajaran sistem indera pada manusia
yang layak digunakan untuk siswa kelas XI IPA SMA Negeri 2 Bantul; (2)
mengetahui keefektifan penggunaan media pembelajaran berbasis Android pada
pembelajaran sistem indera pada manusia untuk meningkatkan motivasi siswa
kelas XI IPA SMA Negeri 2 Bantul; dan (3) mengetahui keefektifan penggunaan
media pembelajaran berbasis Android pada pembelajaran sistem indera pada
manusia untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas XI IPA SMA Negeri 2
Bantul.
Jenis penelitian ini adalah R&D dengan model ADDIE (Analysis, Design,
Development, Implementation, Evaluation) namun dibatasi hanya tahap ADD
(Analysis, Design, Development). Subjek dalam penelitian ini yaitu 2 dosen ahli
media, 2 dosen ahli materi, 2 orang guru biologi, kelas XI IPA 3 SMA Negeri 2
Bantul sebagai kelas eksperimen dan kelas XI IPA 4 SMA Negeri 2 Bantul
sebagai kelas kontrol. Instrumen yang digunakan adalah angket penilaian kualitas
pembelajaran, angket motivasi belajar, dan soal tes kognitif. Hasil penilaian
kualitas produk, peningkatan motivasi dianalisis dengan statistik deskriptif.
Peningkatan hasil belajar siswa kelas eksperimen dan kontrol dianalisis dengan
menggunakan uji ANCOVA.
Hasil penelitian menunjukkan kualitas media pembelajaran berdasarkan
penilaian ahli media, ahli materi, dan guru biologi dikategorikan baik dan
tanggapan siswa menunjukkan setuju media pembelajaran layak digunakan. Hasil
perhitungan skor pada angket motivasi belajar siswa menunjukkan adanya
peningkatan motivasi pada kelas eksperimen yang diberikan media pembelajaran.
Hasil uji ANCOVA menunjukkan bahwa media pembelajaran memberikan
pengaruh terhadap hasil belajar dan efektif meningkatkan hasil belajar siswa kelas
XI SMA Negeri 2 Bantul.
Kata Kunci: Android, indera, media, pembelajaran, pengembangan.Cinthya Indrastyawati