Lumbung Pustaka UNY: No conditions. Results ordered -Date Deposited. 2024-03-29T05:03:21ZEPrintshttp://eprints.uny.ac.id/apw_template/images/sitelogo.pnghttps://eprints.uny.ac.id/2014-11-12T12:13:58Z2014-11-12T12:13:58Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/11591This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/115912014-11-12T12:13:58ZTHE DEVELOPMENT OF A VIRTUAL MATHEMATICS TEACHING AID
BASED ON COGNITIVE LOAD THEORYManual mathematics teaching aids are available in all Mathematics Education
Laboratory in Indonesia. These aids are used to assist students in doing abstraction
and finding concepts and principals in mathematics. Because they are manual,
students need to work directly with the teaching aids. This activity makes sure that
the numbers of students are the same as the number of the aids. Moreover, the
manual teaching aids require many ingredients and variation, for instance the scale
and the things which want to weigh. Thus, mathematics teaching aids need to be
virtualized so that they become more interactive and practical in utilizing.
The development of a virtual mathematics teaching aid can be done by
conducting a developmental research (research and development) utilizing 4-D
Model consisting of define, design, develop, and disseminate phases. Those four D
in the 4D-Model are phases or syntaxes in developing virtual mathematics education
laboratory that will take 3 years. In the year 2013, three phases, define, design, and
develop, have been done.
The result acquired from the study is the prototype of a virtual mathematics
teaching aid used to rounding topic. It consist s of rounding to the nearest ones, tens,
and hundreds. The prototype of a virtual teaching aid applying a cognitive load
theory is called “Mari Menimbang”. In order to see the validity of the prototype
developed, it is assessed by three media experts and 10 practitioners. Those 10
practitioners are junior high school teachers with a lot of experiences in conducting
mathematics learning activities. The result of experts’ assessment to intrinsic
cognitive, extra cognitive, didactic term, construction term, and technical term is
3.17, 3.10, 3.17, 3.08, 3.40, 3.33, and 3.19 respectively and each of all falls into
good category. Meanwhile the result of practitioners’ assessment to those aspects is
3.73, 3.53, 3.58, 3.60, 3.54, 3.73, and 3.60 respectively and each of all falls into
good category. Over all, the expert assessment to the virtual mathematics education
laboratory is 3.19 which is good category while the practitioners give 3.6 which is
also included in good category. According to the second assessment from assessor
group to be concluded that the products resulted in this study are appropriate to be
tested in mathematics learning classrooms aiming at the practicability and the
efficiency. The trial is planned to be conducted in the second year of the study.Rosnawati SugimanRetnowati EndahRizkianto Ilham2013-12-09T21:14:31Z2013-12-09T21:14:31Zhttp://eprints.uny.ac.id/id/eprint/10765This item is in the repository with the URL: http://eprints.uny.ac.id/id/eprint/107652013-12-09T21:14:31ZNORMA SOSIOMATEMATIK DALAM KELAS MATEMATIKA Salah satu jenis kecerdasan yang menjadi perhatian dalam paham sosial konstruktivis adalah kecerdasan sosial. Kecerdasan sosial ini diperoleh dari pengalaman berinteraksi dengan lingkungan sekitar atau disebut juga sebagai interaksi sosial. Pentingnya interaksi sosial juga tertuang dalam salah satu prinsip dari Pendidikan Matematika Realistik, yaitu interactivity yang merupakan interaksi sosial antara pembelajar untuk mendukung proses individu masing-masing pembelajar. Komunikasi adalah salah satu bagian penting dalam matematika dan pendidikan matematika. Melalui kegiatan komunikasi, siswa dapat bertukar ide dan pendapat, mengklarifikasi pemahaman dan pengetahuan yang mereka peroleh, dan lain sebagainya. Kemampuan komunikasi ini tentunya ditunjang dari pengadaan masalah matematika yang menantang (challenging problem). Masalah matematika yang digunakan bersifat terbuka (open-ended) sehingga mendukung terjadinya diskusi antar siswa. Suatu proses belajar akan menjadi lebih efektif dan efisien jika para pembelajar saling mengkomunikasikan ide melalui interaksi sosial. Karenanya, perkembangan kemampuan komunikasi siswa dalam dan melalui pembelajaran merupakan suatu kebutuhan yang sangat mendasar dalam pendidikan. Interaksi sosial yang terjadi di antara siswa ketika bekerja sama menyelesaikan suatu masalah matematika maupun dalam mempresentasikan suatu hasil penyelesaian matematis dilandasi oleh norma yang berkembang dalam komunikasi, yaitu norma sosial dan norma sosiomatematik. Norma sosiomatematik merupakan suatu aturan eksplisit maupun implisit yang mempengaruhi partisipasi siswa dalam aktivitas matematika. Norma sosiomatematik berkaitan dengan bagaimana siswa meyakini dan memahami pengetahuan matematika, menempatkan diri dalam suatu interaksi sosial dalam membangun pengetahuan matematika. Pengembangan interaksi sosial di antara siswa dalam proses pembelajaran sejalan dengan program Pemerintah Republik Indonesia, melalui Kementrian Pendidikan Nasional, yang menempatkan pembangunan karakter sebagai salah satu tujuan sekaligus bagian dari pendidikan kita.
Kata kunci: norma sosiomatematik, PMRI, RME, interaksi sosial
Rizkianto Ilham